Spis treści

Systemy do e-commerce, jakie poza WMS?

E-commerce jest unikatowym kanałem sprzedaży. Jakie narzędzia informatyczne są przeznaczone do wsparcia tej branży? Czym jest OMS?

E-commerce to ważna część gospodarki. Obecnie prawie co 10-ta złotówka ze sprzedaży detalicznej jest generowana przez sprzedaż internetową, trzykrotnie więcej niż jeszcze dekadę temu.
Niektóre firmy opierają model swojego biznesu wyłącznie na tym rynku, inne traktują go jako uzupełnienie kanałów sprzedaży. Obsługa logistyczna kanału e-commerce jest unikatowa – obciążenie pracy jest nierównomierne (po weekendzie zleceń do obsługi jest nawet kilkakrotnie więcej niż w inne dni), typowe zlecenie posiada jedną lub małą ilość pozycji, często najoptymalniejszym sposobem kompletacji jest jedna lub miks odmian multipickingu,  wymagana jest natychmiastowa wysyłka. Dobry system WMS pod tą specyfikę działalności oferuje odpowiednie narzędzia, ale nie jest jedynym systemem, który ma dedykowaną obsługę pod e-commerce.
Powstała wręcz cała klasa rozwiązań systemów określana skrótem OMS, nastawiona głównie na wsparcie sprzedaży w internecie. Czym są te systemy, co oferują i jak je poprawnie włączyć do swojego ekosystemu rozwiązań? Przyjrzyjmy się im z bliska.  

System klasy OMS (ang. Order Management System) to oprogramowanie znacząco ułatwiające prowadzenie sprzedaży internetowej, gdzie często dochodzi do oferowania produktów jednocześnie na wielu platformach sprzedażowych i sklepach internetowych. Rozwiązanie to oferuje centralizację i automatyzację procesów sprzedażowych, dzięki czemu firma dociera do znacznie większej grupy odbiorców, dywersyfikując i poszerzając zasięgi.

Główne funkcje oferowane przez OMS

  • Zapewnia integracje z różnymi sklepami internetowymi i platformami sprzedażowymi, całość obsługi prowadzona jest z jednego miejsca z poziomu jednej aplikacji tj. jednocześnie pozwala wystawić ofertę towarów we własnym e-sklepie, jak i na wielu platformach (np. Allegro, Amazon, eBay, Empik, Morele.net, OLX i inne). Wśród integracji własnych sklepów znajdziemy zarówno platformy SaaS (np. IdoSell, Shoper), jak również platformy Open Source (WooCommerce, Magento, Prestashop i inne).
  • Organizuje procesowanie zamówień. Po złożeniu zamówienia przez klienta, automatycznie jest ono importowane do systemu OMS. Dalsze zarządzanie zleceniami może odbywać się już z tego poziomu. Zamówienie przechodzi przez kolejne, z góry zaplanowane etapy takie jak weryfikacja płatności, zebranie towarów z magazynu, nadanie listu spedycyjnego aż po finalne odebranie towaru. System zapewnia również proste tworzenie dokumentów sprzedażowych i ich wysyłkę do klientów.
  • Umożliwia nadawanie, drukowanie i śledzenie przesyłek kurierskich bez konieczności logowania się do panelu każdego przewoźnika.
  • Automatyzuje pracę. Dostępne są integracje z hurtowniami, systemami fakturującymi, systemami ERP czy systemami WMS. Często też system OMS posiada wewnętrzne narzędzie pozwalające na tworzenie automatycznych zadań – np. takich jak wysłanie wiadomości e-mail do klienta po tym, jak zamówienie zostanie przekazanie do kompletacji. Automatyzując ręczne i czasochłonne zadania udaje się znacząco zredukować wystąpienie błędu i pomyłki, przyśpieszając jednocześnie realizację zamówienia.
  • Dostarcza przydatną wiedzę. Funkcje raportujące pozwalają na identyfikację skutecznych działań, jak i tych wymagających poprawy. Raporty mogą obejmować obszary sprzedaży, stanu magazynów, dostaw, ale również analizy dotyczącej produktów czy regionów.
  • Usprawnia tworzenie samej oferty. Pomaga stworzyć unikatowy i bogaty opis produktów, nieraz z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), dzięki czemu osiągane jest lepsze pozycjonowanie produktów w sieci. Możliwość tworzenia wariantów i zestawów pozwala na łatwe zwiększenie oferty dostępnej w sieci lub przetestowanie nowych strategii sprzedażowych i tym samym zwiększa szanse sprzedaży. Funkcje porównania i zarządzania ceną oferowanych produktów z kolei usprawniają utrzymanie konkurencyjności oferty oraz zarządzanie wysokością osiąganej marży.

Praktyczne wykorzystanie OMS

Funkcjonalności oferowanych przez tego typu systemy jest więcej, czasem wręcz umożliwiają one obsługę zupełnie unikatowych modeli sprzedaży jak dropshipping. Jednak rzeczywiste wykorzystanie możliwości systemów OMS mocno zależy od konkretnej firmy, a dokładnie od tego na jakim rynku działa, w jakim stopniu ma rozbudowane swoje kanały sprzedaży i jaki zestaw systemów wspierających funkcjonowanie używa. W przedsiębiorstwie nastawionym wyłącznie na e-commerce system OMS może grać rolę głównego systemu czy wręcz jedynego systemu. Dla przedsiębiorstwa działającego na rynku B2B zazwyczaj funkcję bazowego systemu pełni system ERP, a oprogramowanie klasy OMS może być sprowadzone do roli przydatnego dodatku działającego w tle spoiwa do innych systemów.

System OMS może zatem pełnić diametralnie różną rolę w zależności od przedsiębiorstwa. Od czego to zależy? Powróćmy do definicji systemu OMS i zestawu funkcjonalności jakie oferuje ta klasa rozwiązań. OMS – order management system – system do zarządzania sprzedażą wielokanałową. Jest to specjalistyczny system, przeznaczony do konkretnego działania, gdzie ciężar pracy jest skupiony wokół tworzenia i zarządzania ofertą w wielu serwisach internetowych oraz bardzo sprawnej obsłudze zamówień głównie docelowego konsumenta. Nie znajdziemy tu zaawansowanych funkcji związanych z zarządzaniem i planowaniem dostaw, sprawnej obsługi magazynu, ani tych związanych z księgowością, HR-em czy produkcją. Rejestracja dostaw to zazwyczaj zwykła zmiana ilości zasobu na towarze. Towarom można (jeżeli w ogóle) wyłącznie na sztywno przypisać lokalizacje, gdzie się powinny znajdować, a kompletacja jest prowadzona za pomocą wydruków. Narzędzia do optymalizacji pracy magazynu są bardzo uproszczone. Faktura nie jest dokumentem księgowym. Wraz ze wzrostem skali biznesu takie uproszczone narzędzia przestają być wystarczające.

Czy to oznacza, że system klasy OMS to słabe narzędzie? Wręcz przeciwnie. To idealne rozwiązanie przeznaczone i rozwijane głównie pod kątem sprawnej sprzedaży internetowej. Powtórzmy jeszcze raz – OMS to narzędzie specjalistyczne, nie ogólne/wszechstronne.

Rozwiązania dostępne na rynku

Na polskim rynku mamy szeroką konkurencję systemów do zarządzania zamówieniami. Na czele peletonu jest BaseLinker, mający największą liczbę użytkowników i najszersze portfolio dostępnych integracji. Niedawną zmianą cennika wywołał również spore zamieszanie, które próbuje wykorzystać jego konkurencja. Najbliżej pod kątem kompleksowości i atrakcyjności oferty wydaję się być Apilo, które chwalone jest również za support i dynamikę rozwoju. Warto wspomnieć o powiązaniu Apilo z Shoperem, które w pozytywny sposób przekłada się na połączenie platformy OMS ze sklepem internetowym. Trochę inaczej działa IdoSell oferując w jednym rozwiązaniu prowadzenie sklepów internetowych, integrację marketplace’ów i kurierów, prowadzenie sprzedaży detalicznej i funkcje systemu CRM. Taka strategia przekłada się na unikatową ofertę za cenę niższej ilości oferowanych integracji (w porównaniu do BaseLinker i Apilo).

Chcesz usprawnić swój magazyn z NuboWMS?

Scroll to Top

Poznaj system NuboWMS

Wypełnij formularz, a nasz przedstawiciel skontaktuje się z Tobą w możliwie najkrótszym czasie.​

Dziękujemy za przesłanie formularza!

Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe. Potwierdzenie przyjęcia wiadomości przesłaliśmy na wskazany email.