Spis treści

Omnichannel – co to jest i jak wspomaga logistykę?

Szybki postęp cyfryzacji, wszechobecna dostępność Internetu, ogromna konkurencja i konieczność pojawiania się w wielu kanałach sprzedażowych wymusiły stworzenie nowej strategii – omnichannel.

Czym jest strategia omnichannel?

Strategia omnichannel (wielokanałowość) skupia się na integracji wszystkich kanałów sprzedażowych przedsiębiorstwa, zapewniając interakcje z klientami, tak aby ujednolicić działania i wizerunek firmy. W ramach tej strategii granice między zakupami online i offline zacierają się, co umożliwia konsumentom swobodne przechodzenie między różnymi sposobami sprzedaży, takimi jak sklepy stacjonarne, witryny e-commerce, aplikacje mobilne czy media społecznościowe bez utraty spójności, czy jakości obsługi. Należy pamiętać, że to nie tylko zmiana strategii marketingowej i podejścia handlowego, to przede wszystkim zmiana i dostosowanie intralogistyki w przedsiębiorstwie.

Omnichannel a logistyka – jak się ze sobą łączą?

Konsumenta nie interesują zachodzące procesy magazynowe czy metody logistyczne, skupia swoją uwagę na czasie i jakości usług, jak i samym produkcie. Wdrożenie strategii omnichannel pozwala rozwijać zaangażowanie klientów, zwiększać ich lojalność, lepiej dopasować się do oczekiwań konsumenta, sumarycznie poprawia pozycję i wizerunek marki.

Cały łańcuch dostaw musi być dostosowany do strategii omnichannel, począwszy od sprawnego przyjęcia towarów, poprzez szybką realizację dużych ilości zamówień, aż po proces zwrotów i reklamacji. Ważnym elementem strategii omnichannel jest finalizacja zamówienia, czyli końcowy etap w łańcuchu logistycznym polegający na dostarczeniu zamówienia do klienta docelowego. Przedsiębiorstwo powinno umożliwiać klientom wybór dostawcy oraz miejsce i sposób odbioru przesyłki (odbiór osobisty w sklepie, dostawa kurierska, dostawa do pkt. odbioru), a doznania konsumenta niezależnie od dokonanego wyboru muszą pozostać na tym samym poziomie co zakup w sklepie.

Na co zwrócić uwagę w logistyce magazynowej przy wdrożeniu strategii omnichannel?

W strategii omnichannel należy dostosować wszystkie ogniwa łańcucha, zaczynając od odpowiedniego rozłożenia towaru, oznakowania magazynu, wdrożenia specjalistycznej automatyki, programów WMS czy OMS.

Magazyn

Dostosowanie przestrzeni magazynowej wymaga zastosowania organizacji pracy, tak aby ścieżka realizacji zamówienia była, jak najkrótsza i najszybsza. Koncentrację działania należy skupić na precyzyjnym i zachowującym standardy marki systemie pakowania i dostarczeniu zamówienia do konsumenta.

Stanowisko pakowania staje się swoistą ladą sklepową, a osoba pakująca przyjmuje role sprzedawcy. To moment odbioru towaru/dobra ma wzbudzać identyczne odczucia zakupowe, niezależnie czy to jest odpakowanie przesyłki od kuriera, czy otrzymanie zakupów od sprzedawcy. To oznacza, że stanowisko pakujące i cały proces pakowania odbywający się przecież w warunkach magazynowych, musi dostarczyć w pewnym sensie prezent dla odbiorcy.

OMS

Wdrożenie systemów OMS (ang. Order Management System) znacząco ułatwia prowadzenie sprzedaży internetowej, gdzie często dochodzi do oferowania produktów jednocześnie na wielu platformach sprzedażowych i sklepach internetowych. Aby zachować poziom interakcji, konieczne może być dostarczenie do odbiorcy dodatkowych informacji wprost z magazynu, np. w postaci spersonalizowanej wiadomości ze zdjęciem produktów tuż przed zapakowaniem.

WMS

WMS (ang. Warehouse Management System) optymalizuje wszystkie procesy magazynowe. Dzięki dedykowanej funkcjonalności posiada on aktualne informacje o ilości i położeniu towarów, ewidencjonuje cechy (np. datę ważności, partię, numer seryjny) oraz monitoruje stany magazynowe, minimalizując ryzyko niedoborów lub nadmiarów towarów. 

Jednak w strategii omnichannel nieocenione jest wsparcie procesu kompletacji, pakowania i wysyłki, które stanowią 65-70% wszystkich operacji magazynowych. Systemy WMS umożliwiają zbiórkę towarów według różnych metod kompletacji, które są automatycznie dobierane do zamówienia. Zupełnie innej obsłudze będą podlegać zamówienia indywidualnie wysyłane klientom, a inaczej klasyczne uzupełnienie stanu danego sklepu.

Zwroty, reklamacje i wymiany

Przy wyborze strategii omnichannel, należy pamiętać o zwrotach, reklamacjach czy wymianie towaru. Pojawienie się problemu powinno być jak najszybciej rozwiązane, zachowując wybór ścieżki kontaktu z firmą w sposób najbardziej dogodny dla konsumenta. System omnichannel pozwala dokonać zwrotu, reklamacji czy wymiany niezależnie od sposobu zakupu np. zwrotu zakupów online w sklepie stacjonarnym.

Podsumowanie

W miarę jak konsumenci oczekują coraz bardziej zintegrowanych i spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, programów lojalnościowych czy możliwości zakupowych, przedsiębiorstwa powinny dostosować swoje działania i politykę do potrzeb klienta.

Wdrożenie strategii omnichannel pozwala nie tylko zwiększyć przychody, ale również wzmocnić pozycję i wizerunek firmy.

Chcesz usprawnić swój magazyn z NuboWMS?

Scroll to Top

Poznaj system NuboWMS

Wypełnij formularz, a nasz przedstawiciel skontaktuje się z Tobą w możliwie najkrótszym czasie.​

Dziękujemy za przesłanie formularza!

Nasz zespół skontaktuje się z Tobą tak szybko, jak to możliwe. Potwierdzenie przyjęcia wiadomości przesłaliśmy na wskazany email.